Christ School, docent kunstgeschiedenis, gaat op veler verzoek weer een cursus kunstgeschiedenis geven voor leden van de BRES op de woensdagen 13 en 27 november en 11 december van 19:30 tot 21:30 uur. De cursus gaat door wanneer we minstens 15 deelnemers hebben.
Opgeven: tot uiterlijk 4 november opgeven bij:
- Marja de Bruijne: mpdebruijne@gmail.com
- De cursus wordt gegeven in d’n Inloop, Kerkwijk 45a.
- De kosten bedragen € 25,00 inclusief koffie of thee.
- Kosten graag bij inschrijving betalen op:
bankrekening NL76 RABO 0106900447 t.n.v. Seniorenvereniging Bres onder vermelding van cursus Kunst en Cultuur (let op dit is een ander nummer dan bij de vorige cursus!
Hieronder vindt u een korte uiteenzetting van de inhoud van de cursus:
De eerste avond op 13 november zal gaan over Vrouwen in de kunst.
Vrouwen zijn door de eeuwen heen heel erg achtergesteld in de kunstgeschiedenis en daardoor weinig bekend geworden. Terecht en gelukkig is daar de laatste tientallen jaren een enorme verandering in gekomen. Musea en vooral vrouwelijke kunsthistorici doen hun best met onderzoek en tentoonstellingen om dat beeld enigszins recht te trekken. In voorgaande eeuwen blijken ze een veel grotere rol te hebben gespeeld dan lange tijd werd aangenomen. We zullen een aantal bekende en minder bekende voorbeelden van deze vrouwelijke kunstenaars behandelen zoals bijvoorbeeld Artemisia Gentileschi (1593-1655), Thérèse Schwartze (1851-1918), Louise Bourgeois (1911-2010) Marlene Dumas (1953) en de fotografe Rineke Dijkstra (1959) Onze zoektocht loopt grofweg van de 16e eeuw tot in onze tijd. Dan blijkt hun aantal heel groot te zijn en moeten we er ook een heleboel over slaan. Het is dus een kennismaking met het grote en belangrijke aandeel dat vrouwen hebben gehad in ontwikkeling van de beeldende kunsten.
De tweede avond op 27 november gaat juist over een ‘typische mannelijke’ kunstenaar namelijk Karel Appel (1921-2006) maar ook over de internationale beweging waartoe hij korte tijd behoort, heeft namelijk Cobra die nagenoeg helemaal uit mannen bestond. Het werk van het Nederlands drietal Karel Appel, Constant en Corneille is niet los te zien van het expressionisme in de 20e eeuw. Bij hen zijn altijd nog wel herkenbare onderwerpen te zien in hun schilderijen. Soms is hun werk verwant aan elkaar maar geleidelijk aan worden de onderliggende verschillen groter. Ze willen niet volledig abstract werken. Het gaat hen om een gevoel, een heftigheid, een primitieve neiging, de drang naar vrijheid over te brengen. Zij baseren zich onder meer op andere culturen in de wereld en op kindertekeningen. Ze keren zich af en reageren op de cultuur van de westerse wereld die toch alleen maar de tweede wereldoorlog had voortgebracht
De derde avond op 11 december gaan we kijken naar de bouwkunst van De Bossche School die veel invloed heeft gehad en veel te zien is in onze eigen omgeving. De bedenker daarvan is de benedictijner monnik Dom van der Laan (1904-1991). Hij gaat uit van een vrij ingewikkeld bouwsysteem met allerlei getallen, formules, verhoudingen en maten. Maar wij zullen ons vooral richten op zijn basisuitgangspunten en zijn opvattingen over wat bouwen eigenlijk is. Zelf heeft hij niet zoveel gebouwd maar hij heeft veel invloed gehad op andere architecten door onder andere de cursus kerkelijke bouwkunst direct na de tweede wereldoorlog in het Kruithuis in Den Bosch. Het publiek is over het algemeen terughoudend over deze bouwstijl. Dat komt waarschijnlijk door de sobere, ogenschijnlijke eenvoudige uitstraling met veel herhalingen en de weinige luxe in vooral de meubilering. Niet voor niets betreft het veel kerken die gebouwd en gerestaureerd moesten worden na de oorlog. Maar er zijn ook talloze woningen gebouwd in de stijl van De Bossche School.